Ile zarabiają twórcy podcastów?

Ile zarabiają twórcy podcastów?

12 sierpnia, 2021 0 przez Redakcja

Twórca podcastów to raczej zajęcie dodatkowe, niż pełnoprawny zawód. W przypadku poszczególnych jednostek, zarobki z tego tytułu pozwalają jednak na porzucenie pracy zarobkowej i oddaniu się twórczości. W tym tekście przedstawimy, opierając się na jeden z najpopularniejszych platform – Patronite.pl, wsparcie finansowe na jakie mogą liczyć poszczególni twórcy. Postaramy się przeanalizować od czego może to zależeć, a także wskażemy, jakie jeszcze źródła finansowania pomagają przy tworzeniu nowych odcinków.

Ile zarabia twórca?

Dla lepszego przedstawienia tematu, zaczniemy od przedstawienia co uważamy za “zarobek twórcy”. W tym tekście, zastosowaliśmy pewne uproszczenie i “zarobkiem” określamy cały przychód. Jego wysokość określamy na podstawie danych dostępnych na platformie Patronite. Kwota ta nie jest jednak w pełni przeznaczona na wynagrodzenie twórcy, a z otrzymywanych sum, nagrywający podcast musi pokryć jeszcze wszelkie koszty związane z nagrywaniem publikowanych materiałów.

Przechodząc do meritum – zarobki twórców podcastów są bardzo różne. Zasadniczo mogą się wahać od 0 złotych (reguła wśród początkujących osób), przez standardowe 300-400 złotych miesięcznie, aż po około 30 000 złotych wśród najpopularniejszych osób. Do pierwszej kategorii należą: drewniane kwiaty, Jacek Sztyler, a także Geoedukacja. Jako środkowa “półka” zakwalifikowane mogą zostać: Podróż bez paszportu, Tu Okuniewska i Baba od polskiego. Najlepiej zarabiającymi wśród twórców podcastów jest między innymi: Dział zagraniczny (miesięczny przychód w granicach 30 000 złotych), poglebiarka.pl podcast (zarobki w granicach 15 000 złotych miesięcznie), czy zarabiający przez długi czas najlepiej – Krzysztof Gonciarz. Ten ostatni może pochwalić się miesięcznym przychodem w wysokości około 70 000 złotych każdego miesiąca, a jego popularność trwa i wspierających wciąż przybywa.

Od czego zależy wysokość uzyskiwanych wpłat

Jednoznaczne wskazanie zależności, między dokonywaną wysokością wpłat, a czynnikami dotyczącymi twórcy jest bardzo ciężkie, żeby nie powiedzieć niemożliwe. Przeglądając platformę patronite i analizując opisy, a także twórczość nagrywających, można zauważyć kilka czynników, które mogą zwiększać kwoty deklarowanych miesięcznych wpłat. Przede wszystkim, niezbędne jest przedstawienie “drabinek wpłat”. Osoba wspierająca uzyskuje konkretne korzyści w zamian za deklarację, takie jak dostęp do grup na facebooku, czy zamknięte newslettery. Drugim istotnym czynnikiem, jak się zdaje, jest pełne uzupełnienie profilu i zdefiniowanie celu. Dzięki temu zainteresowany wie, do czego dąży twórca i oczekuje poprawy jakości generowanego materiału. Ma możliwość weryfikacji zachowań twórcy.

Na jakie jeszcze wsparcie może liczyć twórca?

Opisana wyżej forma wsparcia społecznościowego nie jest oczywiście jedynym przychodem większości twórców. Poza kwotami uzyskiwanymi od fanów, nagrywający mogą niekiedy liczyć także na płatne współprace czy sponsoringi. Tego typu działania najczęściej polegają na wzmiankach na początku odcinka, przerywnikach z informacją o sponsorowaniu audycji, czy reklamą na grupach tematycznych. Wysokość wsparcia zależy od wynegocjowanej ze sponsorem umowy, ale kwoty uzyskiwane z tego tytułu nie należą do najwyższych. Za współpracę, w ramach której nagrywający poleci jakiś produkt, najczęściej może on liczyć na wynagrodzenie zależne od liczby sprzedanych towarów oraz ewentualny barter. Takie umowy wiążą się z dochodem w granicach 2000 złotych.

Twórcy nie zawsze decydują się na tego typu działania, jako podważające ich wiarygodność i wpływające negatywnie na odbiór podcastu. Odbiorcy bowiem często bardziej skłonni są np. finansować na Patronite kanały zupełnie pozbawione reklam, aniżeli te, gdzie pojawiają się one co dwie minuty. Skuteczność działań marketingowych opartych o polecenia zachęca natomiast reklamodawców do zwiększania stawek za ogłoszenia.

Wydatki, które twórca musi ponieść

Jak pisaliśmy już powyżej, sytuacja nagrywających nie jest tak idealna, jak mogłoby się wydawać na podstawie wskazywanych kwot. Stanowią one przychód, a nie kwotę, którą twórca może przeznaczyć na dowolny cel. Zawierają się w niej rozmaite wydatki, wiążące się z produkowaniem treści. Do najważniejszych z nich należą: dojazd do miejsca nagrań, ewentualne utrzymanie studia, dobry mikrofon, przekąski dla gości i wiele, wiele innych. Można powiedzieć, że są one porównywalne do prowadzenia małej działalności gospodarczej, która nawet mając niemałe przychody, i tak musi liczyć się ze sporymi ich kosztami uzyskania.

Jeśli zastanawiasz się, czy produkcja podcastów to zajęcie dla ciebie, raczej nie powinieneś zaczynać od rozważań dotyczących ewentualnych przychodów. Pieniądze otrzymywane z tytułu tworzenia wartościowego materiału, wymagają najpierw zbudowania bazy wiernych odbiorców, zaangażowania ich i przekonania, że bez wsparcia nie będziesz w stanie dalej nagrywać materiałów. Otrzymywanie stałych kwot powinno stanowić raczej odległą perspektywę, która nie będzie stanowiła twojego celu. Inaczej możesz stracić z zasięgu wzroku to, dla czego rozpocząłeś nagrania.