Jak skutecznie sprzedawać rękodzieło?

Jak skutecznie sprzedawać rękodzieło?

13 sierpnia, 2021 0 przez Redakcja

Moda na rękodzieło trwa nieprzerwanie w Polsce od kilkunastu lat. Rodzimi konsumenci coraz częściej doceniają unikalne przedmioty, wykonane z dużą starannością przez różnych artystów. Nie brakuje osób, które pragną mieć w posiadaniu rzecz niepowtarzalną, której nie spotka się w innym miejscu. Stworzenie takich prac zwykle wymaga sporego nakładu czasu w związku z czym i ceny produktów rękodzielniczych nie są niskie. Wielu artystów zdążyło już się przekonać, że sprzedaż rękodzieła nie należy do łatwych. Warto więc poznać kilka sposobów dzięki którym można dotrzeć do potencjalnych klientów.

Internetowe galerie rękodzieła

W polskim Internecie znajdziemy kilkadziesiąt różnych platform sprzedażowych przeznaczonych dla rękodzielników. Wśród nich są niewielkie strony skoncentrowane na danej dziedzinie rękodzieła typu szydełkowanie czy zdobienie biżuterii ale są też i duże galerie rękodzielnicze. Każdy, kto chciałby sprzedawać swoje prace w takich miejscach musi liczyć się z tym, że nie jest łatwo się tam dostać. Artyści są starannie weryfikowani, bo każda galeria chciałaby mieć najlepsze i oryginalne prace. Trzeba więc wysłać kilka dobrych zdjęć swoich prac i opisać swoją działalność. Artyści bardzo często spotykają się z odmową przyjęcia na dany portal. Nie należy się jednak tym zrażać. Można spróbować ponownie za jakiś czas a w międzyczasie warto popracować nad udoskonaleniem swoich prac i zrobieniem lepszych zdjęć. Sprzedaż na portalach z rękodziełem wygląda bardzo podobnie jak na innych platformach sprzedażowych. Trzeba zadbać o staranne oferty i dobry kontakt z klientami bo każdy sprzedawca ma wystawiane opinie. Bardzo ważne jest stworzenie profesjonalnej podstrony opisującej danego twórcę. Jest to swego rodzaju wizytówka, na podstawie której kupujący oceniają sprzedawcę. Działając na portalach typu internetowe galerie rękodzieła trzeba liczyć się z tym, że od sprzedanych produktów rękodzielniczych płaci się portalowi prowizje. W najpopularniejszych galeriach prowizje są wysokie a mimo tego i tak opłaca się wystawiać tam prace.

Możliwości sprzedaży rękodzieła w sieci

W Internecie można też sprzedawać rękodzieło w innych miejscach niż galerie rękodzieła. Wiele osób prowadzi własne blogi albo kanały na YouTube, gdzie promują swoją twórczość. Dobrym pomysłem jest także korzystanie z portali społecznościowych gdzie regularnie można przedstawiać swoje prace i oferować je do sprzedaży. Ponadto można prowadzić sprzedaż na portalach ogłoszeniowych. Początkujący rękodzielnicy próbują też wystawiać swoje prace na największych platformach sprzedażowych. Okazuje się jednak, że nie jest to najlepsza droga, bo tam konkuruje się głównie niską ceną a w wśród odwiedzających jest niewielu przedstawicieli grupy docelowej czyli osób, które cenią sobie ręcznie wykonywane prace.

Sprzedaż stacjonarna

Nic nie stoi na przeszkodzie żeby otworzyć własny sklep z rękodziełem albo małe stoisko w centrum handlowym. Są także osoby, które wstawiają w komis swoje prace w małych galeriach i antykwariatach. Warto wiedzieć również o tym, że cyklicznie w całej Polsce organizowane są imprezy targowe dedykowane rękodzielnikom. Można więc wystawiać się na targach przedświątecznych, dożynkach, targach rękodzieła i imprezach plenerowych przeznaczonych dla kreatywnych kobiet. Ciekawym pomysłem jest także udział w pchlich targach. Ostatnio otwiera się też dużo małych podmiotów rękodzielniczych, których właściciele starają się obsługiwać branżę ślubną. Oferta takich twórców to przede wszystkim ręcznie wykonywane zaproszenia na śluby, komunie i jubileusze. Oprócz tego wykonują oni winietki, zawieszki na alkohol, księgi gości, kotyliony i różnego typu przedmioty, które przeznaczone są na podziękowania dla gości. Ważnym atutem tych twórców jest możliwość wykonywania personalizacji przedmiotów. Grupą docelową zazwyczaj są lokalni mieszkańcy, którzy przygotowują ważną uroczystość taką jak wesele, komunia czy chrzciny. Właśnie wtedy wielu osobom zależy na tym, by zadbać o wyjątkową, artystyczną oprawę.