Co powinien zawierać dobrze wykonany audyt SEO?

Co powinien zawierać dobrze wykonany audyt SEO?

28 grudnia, 2021 1 przez Redakcja

Aby poznać słabe i mocne strony każdej witryny, konieczne jest przeprowadzenie jej audytu. W przypadku chęci rozpoczęcia jakichkolwiek działań SEO niezbędne jest znalezienie miejsc, które wymagają poprawy. Dzięki audytowi SEO wiadomo, gdzie konieczne jest zoptymalizowanie strony i jej ulepszenie, by mogła osiągać wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Audyt SEO – co to jest?

Audyt SEO jest to pogłębiona analiza strony internetowej, zazwyczaj dokonywana właśnie po to, by sprawdzić, jakie są możliwości polepszenia jej pozycji w wyszukiwarce. Właśnie dlatego przy analizie bada się wiele aspektów, zwłaszcza czynników rankingowych Google. Na stronie bizzit.eu znaleźć można informację o tym, że audyt SEO jest przede wszystkim po to, by pokazać, co należy poprawić w serwisie w zakresie pozycjonowania, żeby efekty stały się widoczne. Bardzo ważne jest więc, by analizę tę przeprowadzić przed jakimikolwiek działaniami związanymi z optymalizacją i pozycjonowaniem strony www.

Jak zrobić audyt SEO?

Wiele osób zastanawia się, jak przeprowadzić audyt SEO? Czy można zrobić to samodzielnie, czy lepiej jest skorzystać z usług agencji, która ma go w swojej ofercie? Przede wszystkim warto wiedzieć, że skoro jakiekolwiek działania na stronie w celu zwiększenia ruchu lub ich brak sprawiają, że nie widać oczekiwanych rezultatów, to jest ogromne prawdopodobieństwo, że po prostu nie ma się wystarczającej wiedzy do tego, by się tym zajmować. Właśnie dlatego czasami nie warto samodzielnie tworzyć strategii SEO. Z tego właśnie powodu zdecydowanie lepiej jest zlecić wykonanie audytu SEO osobie niezwiązanej z daną stroną. Takiej, która opierać się będzie na narzędziach i danych.

Co powinien zawierać audyt SEO?

Audyt SEO strony tworzony jest w oparciu o dane dostarczane dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. Oczywiście same informacje, jakie dostarczają, nie wystarczą. Trzeba umieć je przeanalizować. Narzędzia do audytu SEO w pełnych wersjach są płatne, a wcale nie muszą być potrzebne wszystkim właścicielom biznesów online. W ich posiadaniu są agencje SEO i niezależni specjaliści, którzy się tym zajmują. Często więc po prostu nie opłaca się wykupywać do nich dostępów, a zlecić wykonanie audytu SEO strony internetowej w oparciu o dane, jakie przedstawiają. Dzięki temu ma się pewność, że z wszystkich informacji płyną te same wnioski.

Audyt SEO składa się z wielu zagadnień. Przede wszystkim musi uwzględniać czynniki wewnętrzne SEO. Mowa o optymalizacji kodu strony oraz całej treści, w tym nazw, meta-danych, altów obrazków. Bardzo ważna jest budowa adresów URL, dane strukturalne, a także to, jaka dla odbiorców jest funkcjonalność i użyteczność strony, w tym analiza szybkości ładowania się witryny. Nie można pominąć takich zagadnień, jak nagłówki, shallow content, tagi.

Audyt strony pod kątem SEO zbiera również informacje o czynnikach zewnętrznych, które są ważne dla pozycjonowania, takich jak linki przychodzące, widoczność w wynikach wyszukiwania na frazy, ale i statystyki Google Analytics i Google Search Console. Audyt SEO strony www powinien zawierać nie tylko wskazówki dla właściciela witryny, ale również webmastera, osoby przygotowującej teksty na stronę, planującej reklamę płatną.

Kiedy warto wykonać audyt strony internetowej?

Są osoby, które decydują się na darmowy audyt SEO, ale prawda jest taka, że zdecydowanie lepiej jest zapłacić za usługę i mieć wszystkie dane, jakie będą niezbędne. Bezpłatny audyt SEO zawsze ma jakieś ograniczenia. A kiedy w ogóle warto zlecić przygotowanie audytu?

Na pewno zaraz po stworzeniu strony internetowej, a jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, dobrze jest zlecić audyt SEO, aby wiedzieć, co można zrobić znacznie lepiej. Dzisiaj zwłaszcza liczy się to, jak strona odbierana jest przez użytkowników. To ważny czynnik rankingowy.

Audyt SEO na pewno jest konieczny wówczas, gdy pozycjonowanie nie przynosi efektów. Tym bardziej w sytuacji, gdy widoczność nagle spada. Bywa, że trudno znaleźć jej przyczynę, ale zdecydowanie lepiej jest znaleźć problem i interweniować, gdyż może się jeszcze pogłębiać.