Poszukiwanie pracy – kilka porad

Poszukiwanie pracy – kilka porad

18 października, 2021 0 przez Redakcja

Jeśli osoba poszukująca pracy wysyła swoje dokumenty do przyszłego pracodawcy ze zniecierpliwieniem oczekuje telefonu z zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną. Dopiero wtedy zaczyna się prawdziwa gonitwa myśli i natłok stresu. Bo o ile samo aplikowanie na jakieś stanowisko nie powoduje szczególnego podenerwowania, o tyle perspektywa spotkania się z rekruterem twarzą w twarz bywa już naprawdę stresującą wizją. Szczególnie trudna może się okazać rozmowa o pracę w segmencie call center. Jak przygotować się do takiego spotkania, żeby wypaść jak najlepiej?

Pierwsze wrażenie

Dokładnie tak jak w przypadku innych dziedzin, tak i tutaj liczy się pierwsze wrażenie jakie na osobie rekrutującej wywrze kandydat. Czy tego chcemy czy nie, nasza podświadomość podpowiada nam jak oceniamy nowo poznanego człowieka właśnie na podstawie jego wyglądu – przynajmniej na początku, bo w dalszej części rozmowy wrażenie to zwykle ulega weryfikacji. Ale to, jak kandydat zostanie odebrany w pierwszych kilku chwilach od wejścia do firmy może na jakimś etapie przesądzić o jego „być albo nie być” na danym stanowisku. O czym należy pamiętać? Ubranie powinno być przede wszystkim schludne i eleganckie, ale wciąż skromne. Pod żadnym pozorem nie może przysłaniać samego kandydata i odwracać od niego uwagi. Warto też być miłym dla osób napotkanych po drodze do pokoju, w którym ma się odbyć nasza rozmowa, bo nie wiadomo, czy nie miniemy się z przyszłym kierownikiem, albo samym rekruterem. W trakcie rozmowy pamiętajmy o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego i subtelnym uśmiechu.

Sposób wypowiedzi to podstawa

W pracy telemarketera, konsultanta ds. sprzedaży, specjalisty obsługi klienta najczęściej jedyną droga komunikacji jest telefon – choć coraz częściej rozmowy z klientami mogą mieć także formę interaktywnych czatów. Jednak w przypadku rozmów drogą telefoniczną jedynym bodźcem, jaki ma szansę wpłynąć na postawę rozmówcy jest głos pracownika call center. I nie da się ukryć, że jest to jeden z kluczowych determinantów, które decydują o tym, czy ktoś ma szansę dostać pracę w obsłudze telefonicznej czy też niekoniecznie jest mu to pisanie. Oczywiście, wymogi nie są tu aż tak restrykcyjne, jak na przykład w przypadku pracy w radiu, ale nie do przyjęcia jest kandydat, który mówi niewyraźnie i trudno go zrozumieć. Podobnie wypadają osoby, które w rozmowach telefonicznych mają mało przyjemny, surowo brzmiący głos. Wszystko to jest nakierowane na sukces sprzedażowy, który łatwiej jest osiągnąć osobom o nienagannej dykcji i miło brzmiącym, aksamitnym głosie.

Kwalifikacje i umiejętności

Branża call center to często miejsce zdobywania pierwszych doświadczeń zawodowych, zatem nie zawsze jest tu wymaganie kierunkowe wykształcenie czy bogate doświadczenie. Jednak oczekiwania pracodawcy są proporcjonalnie większe w sytuacji, kiedy firma funkcjonuje w bardziej specjalistycznej i dochodowej branży. Wtedy można się spodziewać wymagań takich jak wiedza z zakresu działalności konkretnego przedsiębiorstwa i solidne doświadczenie w pracy sprzedawcy, konsultanta lub na podobnym stanowisku. Jeżeli jednak aplikujemy do firmy mało wyspecjalizowanej, otwartej na osoby wstępujące na rynek pracy, zwykle wystarczy wysoka motywacja, zaangażowanie, komunikatywność i umiejętność poprawnego wysławiania się.

Rozmowa…symulacyjna

Na rozmowie kwalifikacyjnej o stanowisko pracy w centrum telefonicznej obsługi klienta można się spodziewać przeprowadzania różnego rodzaju zadań praktycznych. Czasami może to być zwykła symulacja rozmowy z klientem, gdzie rekruter wciela się w rolę, nie zawsze łatwego i bezproblemowego, rozmówcy po drugiej stronie słuchawki, a kandydat ma się wykazać praktycznymi umiejętnościami radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Można też spotkać się z sesjami AC, czyli Assesment Center, gdzie próbom i zadaniom poddawanych jest jednocześnie kilku kandydatów. W ten sposób pracodawca może sprawdzić również jak potencjalny pracownik radzi sobie z pracą w grupie lub rywalizacją.