Jak zarządzać zespołem?

Jak zarządzać zespołem?

12 lipca, 2023 0 przez Redakcja

Jak zarządzać zespołem?

Na co dzień zarządzasz wyselekcjonowanym teamem ludzi w swojej firmie? Jak to robić dobrze? Co jest obligatoryjne, aby praca była wydajna i jednocześnie odbywała się w dobrej atmosferze?

Stwórz odpowiednie warunki do pracy

Jeśli chcesz odpowiednio zarządzać zespołem, to musisz najpierw wymagać od siebie, a dopiero potem od innych. Każdemu szefowi (całej firmy lub tylko konkretnego działu itd.) zależy na coraz większych przychodach. Nie da się tego zrobić w pojedynkę… Dlatego tak ważna jest odpowiednia selekcja teamu i stworzenie właściwych warunków do pracy. Czyli trzeba zadbać np. o dobrze działające komputery, aby podwładni mogli na nich szybko i wydajnie pracować. Kluczowe są także ergonomiczne stanowiska pracy. Warto w to zainwestować! Jeśli pracownicy będą mieli odpowiednie warunki do wykonywania zadań, to pozytywnie wpłynie to na ich wydajność. A Ty będziesz miał argumenty, aby od nich wymagać. Jeśli zaś stanowiska pracy będą przestarzałe, co będzie skutkować na przykład częstymi bólami pleców itp. to trudno oczekiwać, aby takie osoby pracowały wydajnie i z uśmiechem na ustach. To oczywiście zazwyczaj prowadzi do coraz liczniejszych konfliktów. Nie wpływa to dobrze ani na wydajność, ani na atmosferę w danym miejscu pracy.

Staraj się wykorzystywać mocne strony członków swojego teamu

Lider zespołu musi go bardzo dobrze znać. Jest to jedna z ważniejszych umiejętności. Chodzi bowiem o to, by na przykład umiejętnie rozdzielać zadania, które są do wykonania dla konkretnego klienta itd. Lider teamu powinien wykorzystywać najmocniejsze strony poszczególnych pracowników. Jeśli zatem na przykład Jan Kowalski świetnie radzi sobie w negocjacjach, jest odważny i przebojowy, to warto powierzyć mu zadania, w których będzie mógł się odpowiednio wykazać. Analogicznie jest z wadami konkretnych pracowników. W końcu nie ma osób idealnych. Do negocjowania nie można zatem wysyłać osób, które są nieśmiałe, nie do końca pewne siebie itd. Warto zatem nie tylko analizować CV, ale także regularnie rozmawiać ze swoimi podwładnymi i obserwować ich poczynania.

Doceniaj i krytykuj, jeśli jest taka potrzeba

Dobry szef danego zespołu powinien oceniać swoich pracowników. Jest to całkowicie normalne. W swoich osądach trzeba być jednak sprawiedliwym… Jeśli dany pracownik zasługuje na kilka słów pochwały, to nie wahaj się tego zrobić. Jak jednak dana osoba nie wykonała danego zadania poprawnie, to warto z nią porozmawiać na ten temat. Oczywiście, to musi być konstruktywna krytyka, a nie na przykład obrażanie, które do niczego dobrego nie doprowadzi. Trzeba zatem umiejętnie przedstawiać swoje argumenty.