Jak ratować biznes w obliczu pandemii?
26 września, 2021Pandemia w praktycznie każdej branży coś zmieniła. W jednych mniej, w innych bardziej. Cała gospodarka przeszła ogromną zmianę. W obliczu tychże zmian każda firma, każdy przedsiębiorca, niezależnie od wielkości musi mierzyć się, lub musiał, z ogromem wyzwań. Nie jedna firma upadła, nie jedna przeszła poważny kryzys. Niektóre do dziś walczą i próbują wszystkiego, by przetrwać. Jak zatem w obliczu pandemii próbować się ratować? Jak walczyć o swój biznes, niezależnie od branży, w której działamy?
Solidna analiza i wyciąganie wniosków
To, co stało się w gospodarce zostawi ślad na długi czas. Jednakże każdy przedsiębiorca powinien zrobić jedno – solidnie przeanalizować swoją sytuację i wyciągnąć wartościowe wnioski. Przejrzyj wszystkie zobowiązania, koszty i zobacz czy możesz coś robić taniej, a czego już w ogóle nie musisz robić. Zmiany można zacząć od bardzo podstawowych rzeczy. Może płacisz za dużo za telefony pracowników i możesz znaleźć korzystniejszą opcję? A może w ogóle oni ich nie potrzebują i wystarczy jeden na kilku, używany w trakcie pracy? Być może nie potrzebujecie serwisu sprzątającego 3 razy w tygodniu – może wystarczy zrobić dyżury wśród pracowników? A może jesteś w stanie znaleźć tańsze opakowania lub zamienniki dla swoich produktów?
Taka analiza pomoże Ci zniwelować koszty, które są zbędne. Jeśli jesteś w złej sytuacji finansowej, każde niepotrzebne zobowiązanie powiększa problem, dlatego tak ważne jest to, by koszty zmniejszać i ciąć gdzie tylko się da. Oczywiście nie na wszystkim da się zaoszczędzić. Na pewno nie na jakości produktów, które dostarczasz klientom. Na tym nigdy nie oszczędzaj, bo odwrócą się oni od Ciebie.
Ograniczenie oferty i słuchanie klientów
Niezależnie od tego, czy działasz w usługach czy handlu, możesz ograniczyć swoją ofertę. Analiza pomoże Ci zobaczyć, co się sprzedaje najlepiej, a co najgorzej. Po tej analizie usuń wszystko to, co jest zbędne i postaw na pewniaki. Promuj je w internecie i social mediach. Dzięki temu możesz zwiększyć ich sprzedaż. Doradź się też swoich klientów w zakresie tego, czego obecnie potrzebują i im to dawaj.
Pandemia trawa dalej i nikt nie jest wstanie powiedzieć, kiedy się skończy. Niezależnie od tego gospodarka idzie dalej, a wraz z nią przedsiębiorcy. Przyzwyczailiśmy się już nieco do pandemii i nauczyliśmy względnie w niej funkcjonować. Pomimo tego, że nie wiemy co będzie za miesiąc czy dwa, warto walczyć i się nie poddawać. Zawsze można też pomyśleć nad zmianą branży czy specyfiki działania swojego biznesu.