Trendy w projektowaniu opakowań w 2020 roku

Trendy w projektowaniu opakowań w 2020 roku

14 kwietnia, 2020 0 przez admin

Wszystko, co kupujemy posiada opakowanie, które może mieć różne funkcje oraz formy. Opakowanie stanowi jeden z najważniejszych elementów produktu, dlatego warto zaplanować je w najdrobniejszych szczegółach. Podobnie jak w innych dziedzinach życia, tak i w tworzeniu opakowań trendy regularnie się zmieniają. W dzisiejszym tekście to właśnie na nich pragniemy się skupić i pokazać, jakie są światowe tendencje i co będzie najmodniejsze w projektowaniu użytkowym.

Podstawowe funkcje każdego opakowania

Współcześnie każde opakowanie pełni równocześnie kilka funkcji. Ma za zadanie:

  • zabezpiecza
  • informować,
  • dekorować,
  • promować.

Opakowanie chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi i przyspieszonym niszczeniem produktów. Dodatkowo zawiera wszystkie istotne informacje na temat kupowanego przedmiotu, wymagane przepisami oraz potrzebne do przeprowadzenia poprawnej identyfikacji i podjęcia finalnej decyzji zakupowej.

W tym ostatnim pomocny bywa także estetyczny wygląd produktu, wpisujący się w bieżące tendencje stylistyczne. Przykuwające wzrok opakowanie stanowi bowiem olbrzymi atut, który potrafi przekonać do zakupu klienta stojącego przy regale z kilkoma zbliżonymi artykułami. Co wybierze, zależy od tego, jak dobrze się zaprezentujemy.

Dlatego tak dużą uwagę przykłada się już nie tylko do zabezpieczania produktów w opakowaniach, choć i o tym nie można zapominać. Do wyboru na rynku są rozmaite artykuły stanowiące o zabezpieczeniu, jak te z oferty E-hurtownia-opakowan.pl. To wciąż jednak nie wszystko.

Tendencje stylistyczne w najmodniejszych opakowaniach

Podobno o gustach się nie dyskutuje. Można jednak bez trudu wyodrębnić zespół tendencji, które w danym okresie stają się dominujące i powszechnie akceptowane. Właśnie dlatego od razu rozpoznajemy wyposażenie wnętrz z lat 70. lub modę z lat 80. ubiegłego wieku. Wyróżniały się na tyle mocno, że przeszły do historii.

Globalne tendencje dotyczą nie tylko odzieży i architektury, ale także projektowania form przemysłowych, w tym także opakowań.

Minimalizm – w prostocie tkwi największa siła

Szczególnie widoczny w przypadku modnych opakowań jest daleko idący minimalizm, który dostrzegamy nie tylko w usunięciu wszelkich elementów zdobniczych i wprowadzeniu prostych form geometrycznych, ale też w uproszczeniu liternictwa. Przekaz ma być przede wszystkim klarowny. Dotyczy to opakowań na produkty spożywcze, chemię, kosmetyki i wielu innych. Coraz częściej okazuje się, że mniej znaczy więcej i prostotą udaje się przyciągnąć wzrok wielu klientów.

Eko-opakowania – zielone oblicze konsumpcjonizmu

Ekologia w wielu sektorach przemysłu staje się jednym z najważniejszych zagadnień. Sporo miejsca poświęca się debatom na temat gospodarki o obiegu zamkniętym, w której przedsiębiorcy świadomie podchodzą do kwestii zarządzania odpadami i recyklingu w zakładach produkcyjnych. Przekłada się to oczywiście na typ tworzonych opakowań.

Coraz większa grupa klientów również pragnie dbać o środowisko, dlatego decydują się na zakup droższych artykułów, które są zapakowane ekologicznie.

Czyli jak? Przy eko-opakowaniach produktowych rezygnuje się z nadmiernej ilości warstw oraz stawia się na surowce, które można poddać recyklingowi. Może to być na przykład papier, tektura lub szkło. Proste i niewyszukane formy w połączeniu z estetycznymi nadrukami potrafią wyglądać niezmiernie elegancko. Zwłaszcza jeśli postawi się na równie popularne i modne nadruki spersonalizowane, promujące wartości istotne dla marki. Drukuje się hasła reklamowe, ilustracje, a także oczywiście wszelkie dane teleadresowe oraz informacje o firmie, które budują świadomość społeczną produktu i firmy.

Trzeba też pamiętać o znaczącym ograniczeniu wykorzystania tworzyw sztucznych. Już ponad połowa konsumentów w naszym kraju deklaruje, że woli kupować rozmaite przedmioty w opakowaniach z tworzyw odnawialnych.

Niekiedy stawia się nawet na opakowania wielokrotnego użytku. Takie rozwiązanie promuje choćby jeden z bardziej radykalnych trendów ostatnich miesięcy. Precykling pojawił się na Zachodzie, ale zyskuje coraz większe grono zwolenników w naszym kraju. Powstają kolejne sklepy, w których można kupować produkty na wagę do własnych pudełek lub torebek. Pozwala to na dokładne odmierzenie potrzebnej ilości wszystkich produktów – od mąki, przez makarony, aż do świeżych warzyw i owoców.

Opakowanie – skuteczny sposób na sprzedaż

Trendy w opakowaniach pozwalają na dopasowanie produktu do oczekiwań konkretnych grup konsumenckich. Nieco inaczej powinny przecież wyglądać opakowania dla osób starszych niż dla najmłodszego pokolenia, które dopiero zaczyna wchodzić na rynek zakupowy.

Nowe tendencje pokazują, że modne opakowania to już nie tylko piękne opakowania, ale też produkty wykonane z ekologicznych materiałów. Coraz bardziej zatem opłaca się stawiać na to, co nie tylko ładne, ale też przyjazne dla środowiska.