Jak działa Sanepid w gastronomii?
18 marca, 2019Chociaż jakość świadczonych w polskich restauracjach uległa w ostatnim czasie znacznej poprawie, to nadal inspektorzy Sanepidu zamykają rocznie nawet kilkaset obiektów gastronomicznych. Państwowa Inspekcja Sanitarna została powołana po to, by między innymi kontrolować właśnie takie punkty i zachowane w nich standardy. Chodzi przede wszystkim o aspekty higieny, czystości i świeżości produktów spożywczych, a wszystko to w trosce o zdrowia czy nawet życie potencjalnych klientów.
Warto wiedzieć, że Sanepid musi wyrazić zgodę na otwarcie lokalu gastronomicznego. W tym celu przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na taki biznes, muszą dostosować go do odpowiednich wymagań z zakresu prawa żywnościowego. Jeśli tak się nie stanie, inspektorzy nie wyrażą zgody na otwarcie lokalu do momentu, w którym nie zostaną wdrożone konieczne poprawki. Ważnym kryterium jest nie tylko stan techniczny obiektu, ale też wynik badania wody. Wszystkie osoby zatrudnione w lokalu gastronomicznym muszą posiadać aktualną książeczkę sanepidowską, a sama restauracja książeczkę kontroli, która będzie służyć w późniejszym okresie dokumentacji realizowanych przez Sanepid kontroli.
Kontrole Sanepidu
Kontrole Sanepidu nie muszą być zapowiedziane, są realizowane cyklicznie albo na wniosek osób, które dostrzegły w działalności gastronomicznej jakieś nieprawidłowości. Do takich niestety dochodzi nadal niezwykle często, a niewłaściwe zachowanie norm higieny czy standardów przechowywania produktów spożywczych lub ich obróbki prowadzi do zatruć klientów, co bezpośrednio zagraża ich zdrowiu i życiu.
Najczęstsze uchybienia to brak czystości w lokalu, ale też przeterminowana żywność. Zdarza się także, że przedsiębiorca gastronomiczny minimalizuje koszty prowadzenia biznesu, oferując towary kiepskiej jakości. Warto, by to on sam kontrolował wszystkie dostawy i sprawdzał, jaki proces produkcyjny przechodzą. Aby unikać kar nakładanych przez Sanepid z tego tytułu, warto poznać zasady działalności przedsiębiorstwa produkcyjnego. Idealnie jest wybierać te nowoczesne, w których oprócz pracy ludzkich rąk wykorzystuje się innowacyjną technologię. Maszyny przemysłowe, takie jak rozdrabniarka czy suszarnia bębnowa pozwalają zachować pełną jakość produktów oraz ich naturalne wartości odżywcze. Decydując się zaś na współpracę z dostawcą, który oferuje „spożywkę” tanią i kiepskiej jakości, nie można liczyć na brak zarzutów ze strony Sanepidu.
Największą porażkę polskiej gastronomii widać przede wszystkim w sezonie letnim, w miejscowościach typowo turystycznych. To zresztą właśnie wtedy Sanepid zbiera prawdziwe żniwa. Nieświeże produkty, nieodpowiednio poddane obróbce termicznej, brud, inwazja owadów w kuchni, niewyszkolony personel bez uprawnień do pracy w tej branży, to tylko niektóre z powodów, dla jakich punkty restauracyjne zostają zamknięte bądź na ich właścicieli nakładane są wysokie kary grzywny.