Jakim kodem PKD opisać usługi świadczone przez branżę beauty?

Jakim kodem PKD opisać usługi świadczone przez branżę beauty?

18 stycznia, 2022 0 przez admin

Dbałość o wygląd zewnętrzny przyczynia się nie tylko do zachowania zdrowia, ale też znacząco wpływa na dobre samopoczucie. Nic dziwnego, że do korzystania z usług oferowanych w kosmetycznych gabinetach daje się przekonać coraz więcej klientek. Na uwagę zasługuje również szerokie spektrum proponowanych zabiegów. Jeszcze niedawno tego typu miejsca kojarzyć mogły się przede wszystkim z wykonywaniem okolicznościowego makijażu czy podcinaniem i farbowaniem włosów. Oczywiście wciąż są to popularne aktywności, jednak branża beauty nieustannie się idzie do przodu, wdrażając coraz to nowe, innowacyjne rozwiązania. Dziś zabiegi takie jak laminacja brwi, botoks rzęs czy wodorowe oczyszczanie cery nikogo nie dziwią. Kosmetyka to dziś prężnie rozwijająca się gałąź biznesu, a coraz więcej osób zastanawia się nad związaniem swojej przyszłości z tym właśnie sektorem. Dlatego też warto zawczasu upewnić się, jak według rejestru PKD zakwalifikowana jest kosmetyka.

Popularność działalności związanych z usługami kosmetycznymi

Do założenia własnej firmy świadczącej usługi z zakresu szeroko pojętej branży beauty wiele osób przekonuje fakt, że gabinety prowadzące działalnością kosmetyczną spotykają się z dużym zainteresowaniem. Często zauważyć można, jaką popularnością cieszą się nowo otwarte salony, a te już istniejące nie mogą narzekać na brak klientek. Wręcz przeciwnie, w szczególnie gorących okresach, takich jak sezon świąteczny, karnawałowy czy obfitujący w inne wydarzenia, takie jak studniówki na początku roku czy wesela w miesiącach letnich, by dostać się na wybrany zabieg, na wizytę trzeba umówić się z dużym wyprzedzeniem. Dbanie o zewnętrzne piękno to nieprzemijający trend, a dzięki postępującym badaniom zabiegi stają się coraz bardziej skuteczne i dające długotrwałe efekty. Dlatego otworzenie własnego biznesu ukierunkowanego na branżę beauty wydaje się opłacalnym, a zarazem bezpiecznym przedsięwzięciem. Należy jednak pamiętać, że by otworzyć własny biznes, należy dopełnić szeregu formalności. Pozwoli to uniknąć ewentualnych, nieprzyjemnych niespodzianek i pozwoli bez przeszkód skupić się na rozwijaniu i promowaniu swojej działalności. Dlatego przystępując do założenia działalności świadczącej usługi kosmetyczne, należy dowiedzieć się, czym jest PKD i jakie kody przyporządkować trzeba gabinetom oferującym zabiegi kosmetyczne. Pozwoli to przyszłym przedsiębiorcom bez przeszkód zarejestrować firmę.

kod PKD branży beauty

Do czego służy kod PKD?

Ten tajemniczo brzmiący skrót to nic innego jak Polska Klasyfikacja Działalności. PKD to przyjęty system, który pozwala na rozróżnienie i podział różnego rodzaju działalności społeczno-gospodarczych realizowanych przez jednostki, czyli inaczej mówiąc podmioty gospodarcze. Pozwala to każdą działalność, w zależności od jej charakteru, opatrzyć odpowiednim kodem. Klasyfikacja dzieli się na dwadzieścia jeden sekcji (wśród których znajdują się między innymi budownictwo, edukacja, działalność finansowa i ubezpieczeniowa, czy informacja i komunikacja), a w obrębie każdej z nich wyróżnić można kolejno działy, grupy, klasy i podklasy. Podział na kategorie i przyznawanie kodów umożliwia ewidencję biznesów, ale służy również do celów statystycznych, co sprawia, że tendencje rozwoju branży beauty stają się lepiej widoczne. Dzięki odpowiednim kodom tworzyć można analizy rozwoju gospodarczego i porównania międzynarodowe (PKD jest ściśle powiązana z NACE, czyli Europejską Klasyfikacją Działalności). Łatwe wyszukiwanie za pomocą kodu przełożyć może się również na rozpoznawalność danej działalności, ponieważ pozwala na znalezienie firmy zarówno przez klientów, jak i potencjalnych partnerów czy sponsorów. Jednak z punktu widzenia przyszłego przedsiębiorcy, przyporządkowanie właściwego kodu PKD jest niezbędne, by otworzyć własny biznes. Numer kodu należy podać już przy okazji składania wniosku o rejestrację, ponieważ od tego zależy między innymi, czy przedsiębiorca zyska prawo do wykonywania określonych czynności w ramach działalności gospodarczej. Warto jednak odnotować, że kody można aktualizować, co nie jest obciążone dodatkową opłatą ani zbędnymi formalnościami. Przy rejestracji można również podać kilka kodów, jeżeli w salonie oferowane będą usługi niemieszczące się w jednym dziale. Niemniej, odpowiedni kod dla salonów świadczących usługi kosmetyczne trzeba poznać już na początku, jednak przypisanie go jest stosunkowo łatwe. Jak zatem znaleźć branżę beauty w PKD?

PKD dla salonów kosmetycznych

Przygotowując się do rejestracji firmy, należy zwrócić uwagę na fakt, że według PKD kosmetyka dzieli się na dwie gałęzie. Jedną jest produkcja kosmetyków (należąca do sekcji C, czyli „przetwórstwo przemysłowe”), a drugą usługi świadczone przez firmy z zakresu szeroko pojętej branży beauty. By opisać to na przykładzie, PKD do innej sekcji klasyfikować będzie firmy zajmujące się produkcją lakierów i farb do włosów, a inaczej opisywać będzie gabinety kosmetyczne zajmujące się stylizowaniem i farbowaniem czupryn. Usługi kosmetyczne klasyfikowane są jako sekcja S, czyli „pozostała indywidualna działalność usługowa” oraz jako grupa i klasa „fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne”. Warto zaznaczyć, że do tej samej sekcji zaliczają się więc zarówno gabinety zabiegowe, jak i fryzjerskie. Tym samym jest to znaczące ułatwienie dla firm, które specjalizują się w obu typach usług. Kod PKD działalności z zakresu kosmetyki to według PKD 96.02.Z. Posługiwać nim powinny się salony, w których umówić można się na manicure, makijaż, czy zabiegi takie jak masaż twarzy badź regulacja brwi. Co więcej, nie ma rozróżnienia na salony stacjonarne oraz usługi wykonywane w domu klienta.

kod PKD branży beauty

Zabiegi z zakresu medycyny estetycznej i sprzedaż kosmetyków

Zdarza się, że usługi oferowane przez niektóre salony wykraczają poza te, którym przyporządkować można kod 96.02.Z. Należy o tym pamiętać, rejestrując firmę, ponieważ może zdarzyć się, że wymagane będzie podanie więcej, niż jednego kodu. Na uwadze należy mieć przede wszystkim zabiegi z zakresu medycyny estetycznej, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Nie dziwi więc fakt, że wiele salonów pragnie rozszerzyć swoją ofertę właśnie o tego typu usługi. Należą do nich chociażby przeciwdziałanie powstawaniu zmarszczek za pomocą podawania toksyny botulinowej (czyli popularny botoks), odżywiająca skórę mezoterapia igłowa, czy liftingi z wykorzystaniem lasera. Trzeba jednak pamiętać, że według PKD klasyfikowane są one jako zabiegi medyczne. W takim przypadku wymaganym kodem jest 86.21.Z i 86.22.Z. Wiele gabinetów kosmetycznych obok zabiegów estetycznych oferuje również sprzedaż profesjonalnych produktów przeznaczonych do pielęgnacji czy makijażu. Jest to korzystne z zarówno z punktu widzenia przedsiębiorcy, jak i klientek, które mają pewność, że dany kosmetyk zostanie im polecony przez specjalistę zgodnie z potrzebami i wymaganiami ich cery czy włosów. Co więcej, niektóre firmy prowadzą sprzedaż swoich artykułów tylko w certyfikowanych salonach, niemożliwe jest więc nabycie towaru w supermarkecie, drogerii, czy robiąc zakupy online. Sprzedaż produktów w salonie należy jednak odnotować, dodając odpowiedni kod PKD. Jeżeli dane kosmetyki nabyć można w salonach stacjonarnych, właściwym kodem będzie 47.75.Z. W przypadku, gdy zakupy mają miejsce również przez Internet, należy podać kolejny kod, czyli 47.91.Z.

Szkolnictwo związane z branżą beauty

Przygotowanie się do rozwijania kariery w dziedzinie kosmetyki wymaga często odpowiednich studiów (na przykład na kierunku kosmetologia). Popularnością cieszą się również wszelkiego rodzaju kursy oraz szkolenia, pozwalające pogłębiać wiedzę na temat danej dziedziny, co z kolei przekłada się na jakość wykonywanych usług. Do takich zaliczają się zarówno prezentacje i wykłady dotyczące nowych metod masażu twarzy, jak i kursy, w których trakcie doskonalić można przedłużanie czy stylizację paznokci. Warto jednak pamiętać, że z punktu widzenia PKD, wszelkiego rodzaju studia czy szkolenia związana z branżą beauty wpisują się w sekcję P, czyli dotyczącą edukacji. Ponieważ według Polskiej Klasyfikacji Działalności kosmetyka zalicza się do „pozostałej indywidualnej działalności usługowej”, w tej samej sekcji znaleźć można szereg innych działalności, które jednak nie mają nic wspólnego z branżą beauty. Pod tym samym mianem kryją się chociażby salony tatuażu i piercingu, sauny, firmy zajmujące się dorabianiem kluczy, a nawet zakłady kremacyjne. Powodować może to pewien chaos, dodatkowo wzmocniony przez fakt, że z punktu widzenia PKD kosmetyka i fryzjerstwo proponują właściwie te same usługi. Dlatego obecnie coraz więcej przedstawicieli branży beauty mówi głośno o tym, że świadczone przez ich firmy usługi kosmetyczne i z zakresu medycyny estetycznej warto byłoby wyodrębnić w ramach innej grupy.