Prawdy i mity na temat pisania CV
14 lipca, 2022O tym, jak powinno wyglądać przekonujące i dobrze napisane CV krąży wiele opinii, często nieprawdziwych i utrudniających wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku pracy.
Dobrze przygotowane CV to bezcenna wizytówka w kontakcie z potencjalnym pracodawcą, a niedopracowany dokument to zmarnowana szansa na współpracę. Od ciebie zależy, którą opcję wybierzesz, więc warto opierać się na sprawdzonych źródłach wiedzy. W dzisiejszym wpisie rozprawiamy się ze stereotypami na temat CV.
Lepiej napisać CV samodzielnie, niż korzystać z gotowych formatów
Fałsz
Program, w którym zbudowałeś swoje CV nie jest kluczowy. Istotna jest przejrzystość, czytelność, dane kontaktowe, użycie przyjaznej dla oka czcionki i wyraźne, choć nie krzykliwe kolory. Treść jest ważniejsza od formy, ale dbaj też o to, by forma nie przysłoniła treści. Użycie czarnego lub czerwonego tła w połączeniu z Calibri rozmiar 7 będzie wymagało dodatkowego wysiłku ze strony rekrutera, a nie każdy ma czas na zastosowanie lupy. Jeśli nie ubiegasz się o stanowisko grafika, wystarczy plik Word, białe tło, czarna czcionka, sformatowane kolumny i równe odstępy. Pogrubienia i podkreślenia treści powinny być użyte z umiarem i dostosowane do stanowiska, na które aplikujesz. Jeśli lubisz testować programy do budowania CV i inne wspomagające narzędzia, to sporo ciekawych propozycji znajdziesz tutaj.
Trzeba podać tylko doświadczenie zawodowe związane ze stanowiskiem
Prawda
CV to nie biografia. Naprawdę nie musisz zamieszczać tam swojej pełnej historii od liceum im. Czackiego zaczynając. Zadbaj, by w dokumencie znalazły się informacje potrzebne, by zaproszono cię na rozmowę kwalifikacyjną i twoje doświadczenia powiązane z zakresem potencjalnych obowiązków, z sektorem danej firmy i jej potrzebami biznesowymi. Zbieraj wszystkie twoje doświadczenia w jednym pliku (o Total CV Ania pisze szerzej na swoim blogu) i przeklejaj je do CV przygotowywanego dla danego pracodawcy. Oczywiście nie musisz przeprowadzać rewolucji za każdym razem. Ja mam osobne wersje dokumentów z zakresu PR, marketingu i komunikacji, a przed wysłaniem aplikacji delikatnie je modyfikuję, w zależności od profilu firmy.
Podsumowanie zawodowe jest zbędne
Fałsz
Twój profil zawodowy, czyli podsumowanie dotychczasowych doświadczeń i określenie celu, do którego obecnie zmierzasz, może tylko pomóc. Na bazie wyliczanki twoich doświadczeń, rekruter niekoniecznie będzie wiedział, na czym ci obecnie zależy i co tak naprawdę chcesz robić. Podkreślając to, co jest kluczowe, zapadasz w pamięć odbiorcy. Unikaj ogólników w stylu „student chcący się rozwijać w Państwa firmie…”, lepiej odnieś się do faktów „manager z 3-letnim doświadczeniem w branży motoryzacyjnej”. Uważaj na suche deklarowanie umiejętności miękkie, typu „elastyczność, kreatywność, zdolności komunikacyjne”. Lepiej pokaż, gdzie je zdobyłeś i kiedy miałeś okazję je wytrenować, na przykład „dobre zdolności organizacyjne wykorzystane w organizacji eventów w firmie X”.
Dobre CV to maksymalnie jedna strona
Fałsz
Czytane są dłuższe dokumenty, nawet do pięciu stron. Jednostronicowe CV (z wyjątkiem osób z niewielkim doświadczeniem lub tuż po studiach) wyglądają zdawkowo, jakby kandydat nie do końca odrobił lekcje albo nie miał się czym pochwalić w swoim dorobku zawodowym. CV przestanie być przekonujące, gdy podasz tylko suchy opis obowiązków, projektów i szkoleń. Dobrym sposobem na „odchudzenie” CV są ikonki w sekcji media społecznościowe i zainteresowania. Ciekawe ikony proponuje na przykład Flaticon. Twoje dokumenty aplikacyjne mogą też być klikalne, pochwal się swoją stroną WWW, wirtualnym portfolio, blogiem albo umiejętnie prowadzonym profilem na Twitterze. Poszerzasz w ten sposób informacje o sobie. Uwaga – jeśli strona pochodzi z zamierzchłej przeszłości i jest od dawna nieaktualizowana, warto dodać notkę „projekt zamknięty”.
W opisie stanowiska jedyną wartość dodaną mają sukcesy, a nie codzienne zadania
Prawda/ Fałsz
Opisy wykonywanych stanowisk są często nudne i niewiele wnoszą. Celem CV jest zaciekawienie twoją osobą rekrutera oraz pokazanie, jakie konkretne umiejętności i doświadczenia możesz wnieść do firmy, a czego trzeba będzie cię nauczyć. Pokaż więc, czym się zajmowałeś, jakie były twoje konkretne codzienne obowiązki, ubierz je w zręczne i atrakcyjnie brzmiące sformułowania („aktualizowanie baz danych”, a nie „praca w Excelu”), dodaj też jedno – dwa szczególne osiągnięcia na stanowisko. Pozwoli to uzyskać pełny obraz twoich doświadczeń i obszarów, które są twoją mocną stroną. Istnieje także szkoła rekrutacji, która mówi, żeby skupić się wyłącznie na wynikach i konkretnych namacalnych sukcesach („prowadzenie projektów rekrutacyjnych i zwiększenie liczby pracowników działu technicznego o 45% w ciągu roku”). Sam wybierz wersję dla siebie. Pamiętaj jednak, by sukcesy były adekwatne do stanowiska, o które się ubiegasz.
Dobre zdjęcie w CV jest ważne
Prawda
Jeżeli posiadasz korzystne, profesjonalne zdjęcie do CV, dodaj je. Formaty dokumentu są często podobne, zdjęcie pozwoli ci być lepiej zapamiętanym, kojarzonym nawet po kilku godzinach skanowania wzrokiem wielu plików. Dodając zdjęcie sprawiasz, że dokument ‘ma twarz’, a ty zostaniesz zapamiętany i rozpoznany przez rekrutera, gdy pojawisz się w biurze. Uważaj na aktualność fotografii (czy ciągle jeszcze przypominasz sam siebie i czy twój kolor włosów nie ewoluował trzy razy, by zatrzymać się na niebieskim). Duże odstępstwa na linii fotografia – realna osoba mogą sprawić, że potencjalny pracodawca poczuje się zdezorientowany.
Nie muszę uzupełniać sekcji „zainteresowania”
Fałsz
Nie pomijaj tej ostatniej, opcjonalnej części w CV. Ciekawymi zainteresowaniami możesz się wyróżnić, pokazać, jakim jesteś człowiekiem i czym żyjesz po pracy. To też dobry punkt zaczepienia do krótkiej rozmowy sprawdzającej poziom znajomości angielskiego. Zdradź rekruterowi, co cię pasjonuje lub wykaż, że twoje zainteresowania idą w parze ze stanowiskiem, na które aplikujesz. Umiejętności komunikacyjne udowodnisz moderując własną grupę dyskusyjną na Facebooku, a talent organizacyjny poprzez w działalność w organizacjach pozarządowych. Pracodawcy uwielbiają zatrudniać pasjonatów. Unikaj ogólników typu „film”, „podróże”, „czekolada” (wszyscy je lubimy), ale też uważaj ze szczerym wyznaniem upodobania do piw rzemieślniczych czy whiskey, zwłaszcza jeśli aplikujesz na stanowisko związane z pracą z dziećmi.
Układając swoje CV pamiętaj o głównym celu dokumentu – prezentujesz tam swoje umiejętności , chcesz zdobyć uwagę odbiorcy i dostać zaproszenie na rozmowę. Bądź więc dokładny, precyzyjny, świadomy swoich mocnych stron i planów zawodowych. Zaintryguj i spraw, że zaciekawiony rekruter z chęcią sięgnie po telefon.